Powszechnym problemem, jaki występuje w obiektach przemysłowych, są uszkodzenia dylatacji posadzki. Aby zapobiec dalszej destrukcji tych elementów, konieczne jest jak najszybsze rozpoczęcie prac naprawczych. W przeciwnym razie zniszczenia mogą pogłębiać się ,zwiększając swój zakres i co za tym idzie – generować jeszcze większe koszty naprawy. Jaką rolę pełni dylatacja posadzki? Jakie rodzaje uszkodzeń szczelin dylatacyjnych wyróżniamy i jak wygląda ich naprawa?
Czym jest dylatacja posadzki?
Dylatacje to nieodzowny element posadzki betonowej. Postęp technologiczny – coraz lepsze parametry mieszanki betonowej i zbrojenia – stale powiększają minimalne wymiary pól dylatacyjnych. Jednak naturalne zjawiska fizykochemiczne zachodzące w betonie, zwane reologią (skurcz i pełzanie), wymuszają stosowanie kontrolowanego układu dylatacji oraz szczelin przeciwskurczowych. Bez nich dochodziłoby do przypadkowych pęknięć posadzki betonowej, stanowiących znaczny uszczerbek techniczny i estetyczny.
Rodzaje dylatacji posadzek przemysłowych
Znaczna większość tzw. dylatacji to szczeliny przeciwskurczowe, wykonywane bezpośrednio po ułożeniu, zatarciu i wstępnym związaniu mieszanki betonowej. Wykonuje się je, nacinając około 1/3 grubości posadzki tarczą diamentową, w geometrycznej siatce prostokątów lub kwadratów. Dojrzewająca płyta betonowa zarysowuje się wówczas wyłącznie w obrębie naciętej siatki szczelin. Dylatacje konstrukcyjne są zazwyczaj szersze, nierzadko montuje się wzdłuż nich specjalne profile stalowe lub kompozytowe.

Jakie są przyczyny tego typu uszkodzeń posadzki?
Dylatacje nierzadko stanowią kłopotliwy element posadzki przemysłowej. Przyczyny uszkodzeń dylatacji posadzki mogą być naprawdę różne, jak pokazuje nasze wieloletnie doświadczenie w branży, często jest to np.:
- niefachowe wykonanie,
- klawiszowanie posadzki,
- ponadnormatywne obciążenia.
Wszystkie ww. czynniki prowadzą do postępujących uszkodzeń krawędzi, czyniących użytkowanie posadzki przemysłowej stopniowo coraz bardziej kłopotliwym. Defekty powstają najczęściej w najbardziej obciążonych obszarach posadzki – bramy, przejazdy, pola manewrowe i ciągi komunikacyjne. Uszkodzone dylatacje posadzkowe zagrażają bezpieczeństwu użytkowników, stanowią uszczerbek estetyczny oraz powodują wymierne straty finansowe. Najniższe konsekwencje to częste wymiany kół wózków transportowych. Znacznie uszkodzone dylatacje i powstałe wyrwy to ryzyko gorszych skutków, w tym wypadków przy pracy.
Na czym polega naprawa dylatacji posadzki przemysłowej?
Naprawa uszkodzonych dylatacji posadzki zaczyna się od starannej diagnostyki rodzaju i zakresu uszkodzeń. Inaczej naprawia się niewielkie ubytki obciążane ruchem pieszym, inaczej znaczne uszkodzenia pracujące pod intensywnym większym obciążeniem. W każdym przypadku naprawa polega na geometrycznym nacięciu i usunięciu uszkodzonego fragmentu krawędzi dylatacji (jednego lub obydwu) i wypełnieniu go trwałym materiałem naprawczym, mocno zespolonym z macierzystą płytą posadzki. Stosuje się wypełnienia z materiałów na bazie modyfikowanych cementów, żywic epoksydowych lub metakrylowych. W niektórych przypadkach wbudowywane są prefabrykowane elementy (profile) ze stali lub kompozytów, montowane na kotwy, kleje lub specjalne zaprawy.

Naprawione dylatacje posadzki są poddawane końcowej obróbce, mającej na celu podniesienie estetyki wykonanych napraw. Obróbka taka polega przeważnie na szpachlowaniu, szlifowaniu oraz malowaniu miejsc naprawianych cienkowarstwową żywicą o barwie zbliżonej do koloru posadzki.
Naprawa dylatacji posadzek przemysłowych to nasza specjalność. Mamy ponad 20-letnie doświadczenie w tym zakresie. Naprawy dylatacji wykonujemy zarówno jako odrębną czynność, jak i jeden z elementów kompleksowego remontu posadzki. Zainteresowany? Skontaktuj się z naszą firmą posadzkarską już teraz i poznaj szczegóły dotyczące zakresu prac oraz ich wyceny!